Friday, June 24, 2011

AWAS! MAUT MENANTI ANDA

Trip rombongan meminang cik kiah beramai-ramai ke Kedah...sungguh memenatkan....huiiii....walaupon aku dah berpuluh kali ulang alik Kedah....tapi ponat tetap ponat......

Kejadian pertama kat area Jeli kot yang buat aku betol-betol takot....first time aku tengok orang bawa kereta sambil tidur...TIDUR!!...bapak aku hon kereta sepanjang jalan tapi dia tetap tak bangun...siap kereta dia ketengah ketepi, ketengah ketepi...kat selekoh lak tuh...dengan lori balak, lori minyak ,kereta yang laju-laju dari arah lawan banyak giler lak tue....serammmmmm....time bapak aku potong kereta dia sambil hon banyak-banyak kali pon dia tetap tak bangun...harap-harap tak jadi pape la kat dia.....posisi dia sangat kondusif sambil bersandar kepala kat  seat...ditambah dengan aircond...aku rasa memang dia tido lena....

Kejadian kedua lak dah sampai kat Gerik...mat mat motor yang syok potong memotong kereta kitorang....ambil lap bukan main kepala lutut nak rapat ke jalan...fuhhh...ibarat cam duk kat litar Sepang la...duk lap 2,3 selekoh terus lesap dah diorang....tiba-tiba sampai kat satu selekoh...aku nampak salah sorang mat motor tadi tersemat elok kat dalam longkang tepi gaung arah berlawanan..aku rasa dia terbabas masa ambil lap kat situ...member-member dia yang lain dah jauh tinggal dia dah...maybe dia duk paling belakang...tapi mujur ada mat motor yang lain datang tolong...terhenjot-henjot jalannya...

MORAL OF THE STORY: aku ada terbaca signboard warna merah kat tepi jalan..ape yang tertulis lebih kurang ADA ORANG TERSAYANG MENANTI ANDA, PANDULAH BERHATI-HATI DI JALAN RAYA

1.Pastikan kalau mengantuk, berhentilah sekejap untuk merehatkan diri...jangan paksa untuk terus memandu. Anda langsung tak rugi jika berbuat demikian.

2.Bawalah kenderaan secara berhemah,tak perlu bawa laju-laju..tempat yang anda tuju tak lari kemana.Sayangilah nyawa anda.

2 comments:

Harta Karun

background